Mražená zelenina vs. čerstvá

Celé roky převládá názor, že čerstvá zelenina je prostě čerstvá, a ta mražená už neobsahuje potřebné vitamíny apod., ona to ale až tak úplná pravda není.
míchaná zelenina
Ti z nás, kteří nemají možnost si svoji zeleninu vypěstovat na zahrádce, jsou odkázáni na nákup buď čerstvé, nebo mražené zeleniny, a vědecké výzkumy ukazují, že v některých případech může být zelenina mražená „zdravější“ než čerstvá.
1)      Čerstvá zelenina se sklízí předtím, než uzraje, protože se posílá často na velké vzdálenosti a skladuje se mnoho dní v obchodech. Předčasné sklízení zkracuje dobu, kterou zelenina potřebuje pro maximální obsah živin. Mražená zelenina se naopak sklízí zralá, v době kdy obsahuje maximální množství vitaminů. Šetrným rychlo-mražením se udržuje pak vysoký obsah vitaminů.
2)      Díky špatné pověsti mražené zeleniny, považujeme čerstvou zeleninu vždy za „čerstvou“, ono je tomu ale paradoxně naopak.
3)      V případě čerstvé zeleniny je tady otázka dopravy – většina zeleniny neroste v naší republice, proto musí být dovážena, bývá to v rozmezí dvou dnů až dvou týdnů, než se dostane k zákazníkovi, a nyní si představte, že po celou tu dobu je vystavena slunci, světlu a kyslíku, kolik v ní asi za tu dobu zůstane vitamínů a antioxidantů?
4)      Oproti tomu mražená zelenina je zpracována téměř ihned po sklizni, to znamená v době, kdy je připravená ke konzumaci. Těsně před zmrazením bývá ještě ošetřena párou, což je tzv. blanšírování.
5)      Během té krátké doby, i když samozřejmě některé vitamíny ztratí, většinu si jich stihne mražená zelenina uchovat, vzhledem k tomu může mražená zelenina obsahovat více stopových prvků a vitamínů NEŽ zelenina čerstvá.
 zelenina s citrony
Jak používat mraženou zeleninu:
–        vybírejte kvalitní mraženou zeleninu – dnes se dá koupit i v biokvalitě
–        kupujte jen zeleninu a ovoce– polotovary již s nějakou omáčkou apod. Nekupujte
–        vařte šetrně – mraženou zeleninu orestujte na oleji nebo ohřívejte nad párou, tak neztratí většinu vitaminů jako při vaření
–        konzervy pokud možno ne – zelenina kromě rajčat a oliv v plechovkách příliš zdravá. Během výroby se ztrácí vitaminy a často najdeme přísady jako konzervanty. V plechovkách lze také najít bisfenol A, narušující hormony, způsobující nedostatek vitaminu D, tvorbu volných radikálů, rakovinu, obezitu, arytmie apod.